| 
Субота, 18 серпня 2012

«Архаїчні форми – актуальний погляд» – український проект «ARSENALE-2012».

Оцініть матеріал!
(1 Голосувати)

Перша Київська міжнародна бієнале сучасного мистецтва «ARSENALE- 2012» проходила з 24 травня по 31 липня в Національному культурно-художньому і музейному комплексі «Мистецький Арсенал». В рамках виставки була представлена творчість 100 художників із 30 країн світу. Титульним проектом української сторони став один із розділів,під назвою «Архаїчні форми – актуальний погляд», яких представив доісторичне пластичне мистецтво.­­­

Проект представляє скіфська та половецька скульптура, так звані «скіфські баби». Скульптури привезені на виставку, з різних музеїв країни. Саме ці музеї і стали учасниками титульного проекту:

  • Дніпропетровський національний історичний музей ім. Д.І.Яворницького,
  • Національний заповідник "Хортица",
  • Кримська республіканська установа "Центральний музей Тавриди",
  • Приватний історики - етнографічний музей "Козацькі землі України",
  • Бердянський краєзнавчий музей,
  • Євпаторійський краєзнавчий музей,
  • Запорізький обласний краєзнавчий музей,
  • Луганський обласний краєзнавчий музей,
  • Херсонський обласний краєзнавчий музей.

Слово «баба» походить від тюркського «балбал»,що в перекладі значить «пращур»,або іноді перекладають як «дід-батько». Іноді їх називають «кам’яними істуканами», «кам’яні ідоли» або «стелами – плитами», зазвичай вони асоціюються із ідолами – оберегами різних народів,які проживали, у різні роки, на території теперішньої держави Україна.

Такі кам»яні статуї діляться на декілька груп:

  • Антропоморфні стели (бронзова епоха).
  • Скіфські статуї.
  • Половецькі кам’яні баби.

Залежно від форми,способів та прийомів обробки такі стели діляться на дві групи:

  • Стели - плита без антроподібності;
  • Антропоморфні стели.

Стели - плита без антроподібності – це стела – плита без контурів голови, хоча поверхня стели оброблена, можуть бути зображені плечі та руки, їх чисто умовно можна назвати антропоморфними.

Антропоморфні стели – це стели з обов’язковим зображенням голови.

Як стели - плита без антроподібності так і антропоморфні стели виготовляють із піщаника або плит кварцу.

До наших часів збереглася легенда про походження «кам’яних баб». В ній розповідається, що у далекі часи,територію теперішньої нашої держави населяв дуже красивий і мужній народ. Це були лагідні жінки-берегині і богатирі - велетні, чоловіки - воїни. Якось у дуже спекотний день, чоловіки розгнівалися на сонце і почали кидати в нього каміння, вимагаючи світити не так сильно. Ображали сонце, нарікали, кричали та так сильно розгнівали світило,що розгніване сонце перетворило їх у великі камені. Так і виникли «кам’яні баби».

До речі «кам’яними бабами» називають скульптури не тільки жінок, а й чоловіків. Якщо жіночі скульптури це були образи берегинь або образи, які символізують непереможність та безсмертя воїнів,то чоловічі образи – це образи воїнів.- захисників.

Перші статуї істукани,які виготовили скіфи ,датуються ще серединою I століття до нашої ери, перші половецькі кам’яні баби датуються IХ – ХII століття до нашої ери. Якщо перші статуї,це були плоскі кам’яні брили, то починаючи з першого десятиріччя ХI століття на фігурах з’явилися руки,схрещенні на животі, чи тримають чашу. Розквіт половецької скульптури приходиться на ХII сторіччя до нашої ери.

Статуї символізували предків та ставились на місцях захоронень, на саме вище місце кургану, який був створений над могилами. Саме ці статуї повинні були допомагати нашим предкам переселитьсь у інший світ. Наші предки вірили,що із сходом сонця душа померлого відроджується. Тобто кургани наших предків, це майже теж саме,що і єгипетські піраміди.

Титульний проект під назвою «Архаїчні форми – актуальний погляд», яких представлений на першому українському бієнале представив доісторичне пластичне мистецтво яке зародилося на територіях теперішньої України в стародавні часи. На території історичного ландшафту Мистецького Арсеналу вздовж укріплених валів Старої Печерської фортеці на імпровізованих курганах встановили майже сто скульптур «кам’яних ідолів». Таку велику кількість скульптур, зібраних в експозиції з різних музеїв України, можна побачити не часто. Виставка просто вражає і водночас викликає багато думок:

  • По-перше, тут на виставці добре розумієш, що організатори проекту хочуть показати, що саме ці архаїчні традиції впливають на розвиток сучасного мистецтва. Адже універсальність скульптурної форми «скіфських баб» - це основа для створення скульптурних образів на протязі багатьох століть.
  • По-друге,стає зрозуміло,що українська скульптура сягає своїм корінням у доісторичні часи, має сталі традиції і форми, які вирізняють її між іншими. Так і досі не зрозуміло, чому скіфське мистецтво скульптури мало такі прості, майже примітивні форми та виконання, адже скіфи спілкувалися із греками,скульптура яких відзначалась дивовижною деталізацією і витонченістю. Це не бажання створювати скульптури подібні грецьким, просто мабуть і означає бачення саме лаконічної форми сприйняття і відображення.
  • По – третє, розумієш, що створення такого проекту саме у строки, які співпадають з проведенням «Євро – 2012» на якому будуть присутні безліч гостей з різних країн світу і, звичайно, відвідають перше українське бієналє - це бажання продемонструвати наше мистецтво скульптури,нашу стародавню цивілізацію.
  • В – четвертих, автори проекту показали,що культура України – це рівноправна і вагома частина світового культурного мистецтва і його велике надбання.
  • В – п’ятих – українці, нам є чим пишатися.

Для тих хто не встиг побувати на виставці і побачив український проект «Архаїчні форми – актуальний погляд» пропонуємо наш фоторепортаж з першої української бієнале «ARSENALE-2012».

Читати 3385 разів